وهى تعتبر من الصناعة الامريكية هى من موديل AC\O22W ومحرك الديذل مديول 645E وعدد السلندرات 12 على شكل حرف V وسرعة المحرك 315 لفة\ق وعلى سرعة للمحرك 900لفة\ق ونوع التشغيل (دورتين كبس ثنائية الاشواط )(والمولد الرئيسى موديول AROT-D14 والفولت العادى 600فولت تصل الى 1050فولت والولد الاضافى 74 فولت تيار مستمر مواتير الجر موديل D77عددها 4 مواتير جر تعمل بتجاهين امام وخلف وكمبروسول الهواء موديل WBO وعدد سلندراته 3 بستم وسعة الكرتير 11.25 لتر زيت ويبرد بالياة وسرعتة الاولى 310لفة والسرعة القصوى 900لفة ومركب علية جهاز امان للضغط الزيت عند انخفاضة وهيكل الجرار (الشاسية)وهو عبارةعن فرش الجرار وهو الوعاء الرئسى التى يتم حمل الاجزاءالرئسية علية ويتمد العمود الفقرى للجرار ويكب عليةمن اعلى والمحرك ووالملد الرئسى والمولد الاضافى و والكمبرسور والمروحة وكبينة القيادة الكهربائية وخزنات الهواء مبرد الزيت و المياة و ومن اسفل صهريج السولار (الكبينة) وهى عبارة عن غطاء لجميع الاجزاء العلوية للتشغيل السائق (البطاريات_ يوجد بكل جرارعدد 8 بطاريات وتعطى كهرباء الازمة فى بداية الدورة وهى(64)فولت (ودئراة الهواء وهى المستخدمة فى التحكم فى المسير والرباط اثناء التشغيل وتعتبر دائراة الهواء من الاجزاء المهمة والتى يجب التاكد من سلامتها قبل المسير والبوجى عددها 2 الجرار وكل بوجى مركب علية 2 عجلة بالماتور والشاسيةللجرار مركب على البواجى بواسطة 2 سستة حلزونية واتحميل الرئسى والمركزى حر الحركة (عمودى -افقى - رائسى) ووزن الجار 79 طن وسرعتة104 كم 65 ميل وطول الجرار 16.376م ورتفاع الجار 4.10 م وعرض الجرار 2.74 م سعة صهريج السولار 3000 لتر سعة كرتير الزيت 618 لتر